Met je hoofd in de wolken

Preek voor hemelvaart 2022 over Handelingen 1:9,10 en Kolossenzen 3:3,4

Inleiding

Wat sta je daar toch omhoog te kijken?’ Met een schok keren de leerlingen terug in de realiteit. Ze stonden maar te staren naar de lucht, naar die wolk, waar Jezus in verdween. Net sprak Hij nog met hen. Maar opeens steeg Hij op en Hij verdween in de wolk, in de lucht. Jezus had gezegd dat Hij weg zou gaan, en nu had Hij het gedaan. Twee mannen in witte kleren roepen de leerlingen als het ware wakker, terwijl ze zo staan te staren.  ‘Wat sta je daar toch omhoog te kijken?’

Ik snap die leerlingen wel – ze kunnen zich maar niet losrukken van die wolk waarin Jezus verdwenen is. Konden ze nog maar iets vasthouden, iets tastbaars hebben van Jezus. Na de opstanding is het voor hen zo vreemd geweest – Jezus opgestaan uit de dood. Maar nooit meer als daarvoor. Jezus verscheen en verdween. Hij was het, maar toch soms ook onherkenbaar. En nu is Hij echt weg naar de Vader.

Ik snap die leerlingen wel – geloven kan soms zo ongrijpbaar zijn. Je zou wel eens iets in handen willen hebben. Iets concreets, iets tastbaars. Dat je het voelt, merkt, ook aan jezelf, aan andere christenen, opgestaan met Christus.

Hoe moet je daar nu mee omgaan, dat je God niet kunt zien, dat je Jezus niet kunt zien, dat je bij jezelf of bij anderen lang niet altijd ziet dat God in je aan het werk is? Hoe kan Hemelvaart je daarbij helpen?

(Misschien zijn er mensen die in deze preek bekende dingen tegen komen. Ik heb voor deze preek veel gebruik gemaakt van het afscheidscollege van Barend Kamphuis, intussen bijna zeven jaar geleden.)

Jezus verborgen in God

Jezus verdwijnt. De leerlingen kunnen Hem niet meer zien. Hij verdwijnt in een wolk. Wolk als teken van God – in de woestijn, de tabernakel, de tempel, de wolk bij de verheerlijking op de berg. God.

Maar tegelijkertijd verborgen –Mozes kan niet in de tent zijn de priesters kunnen niet in de tempel zijn, een ondoordringbare wolk. Ps 97 – in wolk en duisternis is Hij gehuld.

God is onzichtbaar. Je kunt niet zomaar bij God komen. God is in de hemel, wij op aarde. De ervaring – je kunt bidden, Hem opzoeken in gebed, maar dat is niet hetzelfde als een vriend opzoeken.

Jezus gaat naar God, naar de hemel. Een andere dimensie. Ver weg en toch dichtbij. ‘Hij is bij ons’ – ik ben met jullie.

Christus is verborgen in God

U bent immers gestorven, en uw leven ligt met Christus verborgen in God.

Wat we lazen in Handelingen. Christus is overgegaan in een andere dimensie. Verborgen. Dus ook voorzichtig zijn met al te stellig uitspraken. Opvallend dat we in de kerk vaker weten hoe het niet zit dan hoe het wel zit

Onvermengd en onveranderd, onverdeeld en ongescheiden. Niets buiten God om, toch geen stokken en blokken. Niet teveel van God, van Christus willen weten en begrijpen.

Waarom is Christus gestorven? Waarom was het kruis nodig? Diverse antwoorden vanuit de Bijbel.

De verborgenheid proberen te overwinnen

Christus is verborgen en wijzelf ook – U bent immers gestorven, en uw leven ligt met Christus verborgen in God.

Dat is lastig, moeilijk om vol te houden. Iets tastbaars – Dat kom je al bij de eerste christenen tegen – je houden aan de wetten van Mozes. De Kolossenzen – ook de wetten van Mozes, of andere ervaringen – vasten, je houden aan bepaalde dagen.

Herkenbaar toch – bepaalde manieren in de liturgie of in gewoonten. Dat doe je niet. Niet fietsen op zondag, maar nu staan er fietsenhokken bij de kerk. Elk zijn eigen kerk, nu bij elkaar.

En dan zegt Paulus – richt je op boven. Grappig. Al dat zoeken naar ervaringen, dat is kennelijk iets van beneden. Dan zoek je hier nog bevestiging, maar richt je op boven. Op Christus.

en jullie ook

En jullie ook. Ook jij bent verborgen met Christus in God.

Met/in Christus – lijden, gekruisigd, opgestaan. Onze weg parallel met die van Christus. Jouw leven daarin opgenomen. In die nieuwe dimensie. Ook de hemelvaart – ook verborgen in God.

Cf Rom 8 – schepping wacht op het openbaar worden van de kinderen van God (Het lijden weegt niet op tegen de luister, de heerlijkheid die (over) ons geopenbaard zal worden. De schepping ziet er reikhalzend naar uit dat de luister van Gods kinderen openbaar wordt.)

1 Joh 3:2 – Geliefde broeders en zusters, wij zijn nu al kinderen van God. Wat we zullen zijn is nog niet geopenbaard, maar we weten dat we aan Hem gelijk zullen zijn wanneer Hij zal verschijnen, want dan zien we Hem zoals Hij is.

Het klopt dat het vaak nog niet herkennen – gewone, al te gewone mensen die zonen en dochters van God zijn? Ik, zou ik een nieuw mens zijn?

Nog verborgen in God – als een geheim agent. Als Mozes. Het bepaalde zijn bestemming, maar je kon het nog niet zo zien. Al zie je er misschien af en toe iets doorheen schemeren.

Als een geheim – bij een kind, vaak zonder dat je het zelf door hebt. De grootste complimenten krijg ik vaak voor wat ik haast of helemaal onbewust deed. Schijnt door je heen. Mijn identiteit ligt geborgen in God.

En probeer niet krampachtig toch iets te realiseren, iets tastbaar te maken,

Persoonlijk getuigenis

Waarom ik christen ben – realistisch, niet zweverig. Niet doen alsof, eerlijk. En tegelijk: vol verwachting en hoop. Het kwaad zal niet overwinnen. Het goede, de liefde is wat blijft. Nee, dat zie ik niet, maar toch houd ik vast aan Christus.

Maar richt je op boven

De engel zei – wat staan jullie daar toch omhoog te kijken. Paulus zegt richt je op boven.

Het eerste nog iets van ervaring vasthouden. Het tweede ipv het te zoeken in bepaalde ervaringen, structuren, waarheden, leven in vertrouwen. Hij zal terugkomen, zoals Hij is gegaan.

Christus is verborgen in God en jij ook. Maak je daar nu maar niet druk over, maar ga doen wat jij moet doen.

Geloven is vasthouden aan wat je niet altijd zo voelt of altijd zo ziet.

Maar uitgaan van dat Jezus overwint. Uitgaan van wat straks zichtbaar wordt – Romeinen 8 – de heerlijkheid die over ons geopenbaard zal worden / Het vergankelijke lichaam moet worden bekleed met het onvergankelijke, het sterfelijke lichaam met het onsterfelijke.

Richt je op boven

Geloven is niet vasthouden aan ervaringen, aan structuren en regels allereerst, maar uitgaan van Jezus Christus die regeert, de troon bestegen heeft en je leven richten naar Hem. Maak je ook niet al te druk over jezelf – of wel genoeg zichtbaar wordt of je een christen bent. Christus is nog verborgen in God. En jij met Hem. Hoe zal dat zijn als Hij en jij met Hem straks zichtbaar worden!