Goed nieuws vanuit Efeziërs 1:19-20
NB: Deze preek is hier en daar wat schetsmatig. Als je m in een kerk wilt ‘lezen’ zul je m.n. over Handelingen 19 wat meer moeten uitweiden.
Inleiding
Wat betekent Pinksteren voor jou, voor ons samen? Misschien is Pinksteren voor veel mensen wel het vaagste feest. ‘Ik moet elk jaar weer opzoeken waar Pinksteren ook alweer over gaat’, zei iemand van de week vandaag tegen mij.
Kerst – de geboorte van een kind, Pasen – Jezus’ sterven en opstaan. Dat zijn nog best duidelijke verhalen, maar – we lazen er net over – over de heilige Geest die neerdaalt op de leerlingen. Dat klinkt ook best vaag.
Misschien is daardoor dat het ‘de heilige Geest’ een onderwerp is dat tot spanning leidt onder christenen. Hebben wij wel genoeg van de Geest? Of juist beschuldigingen van anderen: is de Geest wel werkzaam bij jullie als er geen ‘bovennatuurlijke’ dingen gebeuren?
Hoe zit dat, wat kun je als gelovige van de heilige Geest verwachten?
De tekst
We hebben zojuist krachtige woorden gelezen: ‘hoe overweldigend groot de krachtige werking van Gods macht is voor ons die geloven. Die macht was ook werkzaam in Christus toen God Hem opwekte uit de dood en Hem in de hemelsferen een plaats gaf aan zijn rechterhand.’
In mijn woorden – God macht voor ons die geloven is dezelfde macht die Christus uit de dood opwekte en Christus naar de hemel voerde aan de rechterhand van God. De kracht van Pasen (opstanding) en hemelvaart (Jezus die naar de hemel ging) werkt in ons die geloven.
Die kracht is natuurlijk de kracht van God, de heilige Geest zelf. De kracht van Pinksteren.
Voor wie is die kracht? – De kracht is voor wie geloven
Dat klinkt enorm – maar hoe dan, bij wie dan?
De kracht is werkzaam voor wie geloven. Wie vertrouwd, zich toevertrouwt aan God, bij diegene is die kracht aan het werk.
Je toevertrouwen, eraan overgeven, niet op jezelf vertrouwen, dat geeft kracht.
Niet een soort scheiding tussen gelovigen – wel of niet die kracht werkzaam – maar wie gelooft, zich toevertrouwt, daarin is die kracht aan het werk.
Hebben wij die kracht wel – zelf organiseren?
Gebed. Niet om de kracht, maar om te zien dat die er is.
Geen opwekking van kracht, magie, manifesteren
Tegenstelling tot de magie van Efeziërs – daarin moeten krachten vaak opgewekt worden. (Vergelijk manifesteren). Hier is die kracht aan het werk, wel voor ons, aan ons, tot ons, maar door ons, alsof wij dat moeten regelen.
Kijk uit met ‘je moet je wel openstellen’. Je moet geloven, je toevertrouwen. En bid om open ogen, om inzicht. Het is allang om je bezig, maar zie het dan.
De enorme kracht
Herhaling van het woord. ‘Hoe overweldigend groot de krachtige werking van Gods macht is voor ons die geloven.’ Overweldigend. Groot. Krachtige werking. Macht. Opeenstapeling van woorden. Het is echt een hele grote macht. Niet een macht die maar over een deel van het leven gaat. Nee, die gaat over alles.
Kijk maar: die macht was ook werkzaam in Christus toen God Hem opwekte uit de dood en Hem in de hemelsferen een plaats gaf aan zijn rechterhand. Het omvat alles. Denk ook maar aan vorige week over Kolossenzen (Kolossenzen 1:15-20). Christus is de Heer van Alles. Alles is in Hem en tot Hem. Alles is op Hem gericht. Hij heeft alles met zich verzoend.
Als je het niet gelijk ziet, stelt het dan wel wat voor? Je moet er de Geest van inzicht, van wijsheid voor ontvangen…
Toch is het soms juist zo dat je juist ‘alles’ niet kunt zien. Denk aan het verhaal van twee jonge vissen, die een oudere vis tegenkomen. Die zegt: ‘Goedemorgen, hoe is het water vandaag?’ Als ze verder zwemmen vraagt de ene vis aan de andere: ‘Water? Waar heeft ie het over…’
Zo kan de Geest en de kracht van de Geest in alles aan het werk zijn, zonder dat je het ziet. De Geest is een overweldigende kracht voor wie geloven. Alle krachten en machten kan Hij aan.
De machten in Efeze
De brief van Paulus bevat geen gemakkelijke praat voor de Efeziërs. (Anders hadden ze deze brief niet overgeschreven en doorgegeven, zodat die uiteindelijk ons vandaag bereikt heeft.) In Efeze kenden ze allerlei grote machten.
- De politieke macht voor de Romeinen, die niet aarzelden om verzet en opstand met grof geweld – kruisigingen! – de kop in te drukken.
- Religieuze macht: de Artemis van Efeze – demonische uitingen
- Economische macht: de toeristenindustrie (de zilversmeden)
(Je kunt deze voorbeelden uitwerken vanuit Handelingen 19)
De machten nu
kijk om je heen. Welke machten maken indruk op jou? (…vragen om reactie…)
- In de wereld
- In je eigen leven
- In je eigen hart?
De Geest staat boven al die machten
De macht van de Geest gaat hier bovenuit. Dat zag je ook in Efeze: die macht werkt voor allen die vertrouwen.
Terug naar Efeze. De volksopstand. Het sussen daarvan. Het verbranden van kostbare toverboeken.
En nu ook: de Geest, zijn kracht werkzaam voor de gelovigen
- Politiek – In NL en in de kerk
- In de kerk – CGK
- In je eigen leven – verslavingen, trauma’s verdriet.
Opstandingskracht
Het is een opstandingskracht. In de verborgenheid van het graf. Vanuit de dood naar het leven. Blijft een geheim, maar zichtbaar. ‘Kerk waarin levens veranderen’, stond er lange tijd (terecht) op ons kerkgebouw. We zien het bij elkaar mensen die gegaan zijn van:
Van verbittering naar dankbaarheid
Van eenzaamheid naar familie
Van verslaving naar vrijheid.
Van wraakzucht naar vergeving
Van ziekte naar gezondheid
Verheerlijkingskracht
Als een verheerlijkingskracht. Jezus die het diepst vernederd en veracht werd, werd de hoogste plaats gegeven.
De leerlingen die zich terugtrokken op een bovenverdieping getuigen met kracht van Jezus. Ze krijgen de moed om te verkondigen en 3000 komen tot geloof. (NB: Pinksteren werd gegeven, niet georganiseerd!!)
Aansporing –
Niet te klein denken. Niet te bang zijn. Wie ben ik? Of wie zijn wij?
laat je niet leiden door je angsten, door klein over jezelf of de kerk te denken: deze kracht is werkzaam voor jou, voor ons. Dan kun je getuigen op jouw manier, dan kun je je verzoenen, dan kunnen we gemeente zijn met elkaar voor de buurt, dan is er geen macht te groot, te overweldigend voor ons. Voor ons die geloven is een kracht werkzaam van God. Zo groot dat de doden ermee opgewekt zijn en zullen worden. Zo groot dat Jezus daarmee Koning is geworden. Die macht werkt ook voor ons!