De gevaarlijke ketterij van verlosser Thierry Baudet

Vanuit mijn toch grotendeels links-christelijke wat intellectuele bubbel was ik verbijsterd door de overwinning van Baudet en de zijnen. Wat brengt mensen ertoe voor deze partij te stemmen? (‘Op deze man’ wilde ik schrijven, maar dat kon in dit geval niet.) Om niet bijna een op de vijf stemmers zomaar als achterlijk af te schrijven, heb ik geprobeerd rustig naar zijn overwinningsspeech te luisteren. Dat luisteren is me gelukt, maar erg rustig kon ik er niet onder blijven.

Ik moet toegeven, ik begrijp het een stuk beter. Ik begrijp dat Baudet niet alleen aantrekkelijk is zoals zoveel narcisten dat zijn door hun manier van doen, maar ook door wat hij zegt. En daar werd ik erg onrustig van. Allereerst maakt hij indruk met zijn preek tegen de ketterij van de bestuurders en het sociale, culturele en politieke klimaat. Juist het gebruik van het soort woorden dat verwacht in een preek – ‘ongeloof’, ‘ketterij’, ‘altaar’, ‘vereren’, ‘afgod’ – raakt een snaar. Het zijn geen platte technocratische redeneringen, maar Baudet wil iets diepers aanspreken. Het hart, de liefde, het verlangen. Baudet is in zijn toespraken domineeser dan de meeste dominees die ik ken. Baudet geeft af op het feit dat de leden van ‘het kartel’ in niets geloven, ze leven in ‘het spirituele vacuüm’, het gebrek aan liefde voor cultuur, land en geschiedenis. De bestuurders en de cultuurdragers – onderwijs, universiteit, kunstenaars – verkwanselen ‘onze’ belangrijke waarden. Ze geloven nergens meer en lijden slechts aan een schuldgevoel, aan zelfhaat. Daarom offeren ze 1000 miljard Euro op aan de afgod van de transitie, terwijl de aarde er niets beter van wordt. Daarom verkwanselen ze ‘onze’ cultuur.

Baudet verlost van dat schuldgevoel en laat zijn hoorders weten ze zich niet langer schuldig hoeven voelen over hun al dan niet openlijk geuite angst en afkeer voor de vreemdeling, voor dat wat anders is. Ook schuldgevoel over aantasting van het milieu is niet nodig. We moeten weer leren trots te zijn. En niet alleen dat. Daarvoor moest gevochten worden. Daarvoor moeten wij naar het front trekken. Daarvoor moeten wij de vijand verslaan om onze Boreale cultuur te beschermen. Om het straatbeeld qua architectuur en qua mensen die daar lopen weer echt van ‘ons’ te laten zijn.

Baudet is slim genoeg om zich niet te vereenzelvigen met fascisme, maar gaat een flirt niet uit de weg. Hij heeft het over onze ‘boreale’ beschaving, een term die o.a. Le Pen gebruikte voor zijn racistische ideeën. Desgevraagd door het AD zegt Baudet dat hij het een mooie term voor het licht vindt dat vanaf de Noordpool schijnt en daarom ‘een mooie, poëtische aanduiding van de westerse wereld’. Baudet vergist zich of probeert zich eruit te kletsen want Aurora Borealis = Noorderlicht, waarbij Borealis ‘noordelijk’ betekent. Ik geloof niet dat Baudet het woord ‘zomaar’ gebruikt. Daar heeft hij goed over nagedacht, net zoals over zijn hele toespraak.. Baudets verhaal doet denken aan toespraken uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw. Ook toen werd met name in Duitsland de politieke en culturele elite gehekeld. Zij zouden het land verkwanseld hebben, nergens meer in geloven. De zon leek bezig onder te gaan, zoals dat nu ook volgens Baudet het geval is. En daarvoor was er een nieuwe beweging van mensen die weer ergens in geloofden. Een beweging die door miljoenen werd gevolgd, omdat die het hart, de liefde het verlangen van mensen aansprak.

Dat doet Baudet ook: liefde, verlangen en het hart aanspreken. Het gaat niet alleen om angst maar ook om een groot ideaal: liefde voor cultuur en geschiedenis. Daarbij verlost hij zijn aanhangers van hun schuldgevoelens en ze roept ze tenslotte tot strijd, het gevecht aan het front. Ook dat laatste heeft meermalen eerder in de geschiedenis geklonken.

Ik geloof met Baudet dat er in onze cultuur en samenleving vaak een spirituele leegte is. Ik herken de schuldgevoelens en het verlangen me ergens met hart en ziel voor in te zetten. Gevaarlijke ketters weten iets in ons aan te boren wat er echt is. Maar de weg van Baudet is een doodlopende dwaalweg. Verlossing van schuldgevoelens, misschien. Maar verlossing van schuld zo zeker niet. De god die Baudet wil aanprijzen lijkt mij teveel op het beest dat al te vaak en al te veel mensen heeft verpletterd en verslonden.

10 thoughts on “De gevaarlijke ketterij van verlosser Thierry Baudet

  1. Is te kort door de bocht, om meneer baudet nu al het beest te noemen.
    Ongenoegen in de samenleving, ..is het tot nu toe.
    Laat u niet leiden door angst.

    vr gr René Postma.

  2. Ik probeer me niet te laten leiden door angst, maar door wat ik hoor en zie. Ik hoor ook dat veel stemmen op de FvD uit ongenoegen zijn, maar juist daarom leek het mij goed om te laten zien waar Baudet kennelijk, naar eigen zeggen en doen, voor staat. Er zijn betere manieren om je ongenoegen te uiten.

    • Maar dat is ook niet erg, om te schrijven wat je van Baudet vind en zijn poltiek, of zijn ideologie
      Maar omdat jezelf Christen bent en ik ook, kun je niet gelijk al iemand, onder de noemer van het Beest noemen.
      Dit zijn zware woorden. Dit zou betekenen dat mnr Baudet, onder de macht van Satan staat.
      Mnr Baudet word nu al bedreigt, met alle gevolgen voor zijn persoonlijke leven.
      Wacht nu eerst even af, waar Baudet en zijn politiek, en ideologie tot leid.
      Een bredere kijk op de samenleving ontbreekt wellicht bij u.
      Maar u bedoelt het goed. U wilt de mens waarschuwen voor het Beest.
      Maar die kan overal opduiken, ook van links.
      Laten we de mens geen angst aanjagen met speculaties.
      Bid, en kijk naar de vruchten die aan de boom hangen.

      vr gr René Postma

      • Ik denk dat iedereen die pretendeert een soort Verlosser te zijn los van de manier waarop Jezus dat deed- dat was met aandacht juist voor de zwakke, de vreemdeling en met eerlijkheid over onze schulden en tekorten- al gauw op het beest gaat lijken. En inderdaad dat geldt dus niet alleen voor meneer Baudet. De vruchten die ik tot nu toe bij Baudet zie zijn die van leugens en verdachtmaking.

        • Ja, laten we dus voor een ieder bidden, die in deze zondige en gebroken wereld leeft.
          Onszelf niet uitgesloten.
          Laten we elkaar maar, niet zo maar een beest noemen, ook niet zomaar naar iemand in de politiek.
          Laten wij beter weten.
          Wij zijn allen kinderen van de HERE JEZUS.

          vr gr René Postma

          • Wat te denken van de uitspraak van Baudet n.a.v. deze overwinning:
            “Op deze rots zullen wij Nederland bouwen.” Is dit ook niet een beetje plagiaat?

  3. Er zullen vele valse christussen in deze eindtijd opstaan, we moeten het niet hebben van de politiek maar enkel van onze Heer Jezus Christus.! Zelfs de christelijke politiek stelt teleur vanwege de betrokkenheid en gedogen van veel onheilige wetten in Nederland.

  4. Goedendag Bram, hierbij mijn bijdrage : Ik ben geen linkse intellectueel dus ik kijk wat anders tegen de wereld aan schijnbaar.

    quote: “maar juist daarom leek het mij goed om te laten zien waar Baudet kennelijk, naar eigen zeggen en doen, voor staat.”

    Altijd maar weer die vergelijking met de jaren 30 in Duitsland als er een ander geluid klinkt vind ik onterecht angst proberen te zaaien. De ideën van Hitler en zijn companen gingen uit van totale verdelging van de untermenschen en om de wereld te domineren.
    De middelen van onderdrukking die de SS totenkopfverbände hanteerde waren weerzinwekkend en daar herken ik zeker Het Beest in. Ik ben 2 weken geleden nog in kamp Buchenwald op bezoek geweest en de verschrikkingen die ik daar gezien en ervaren hebt zie ik volstrekt niet terug in de fvd. Ook niet een klein beetje zelfs. De intense haat tegen anders denkende mensen zie ik wel terug vreemd genoeg in een demonstratie tegen racisme??

    • Beste Wim, dank voor je bijdrage. Ik was vooraf zeker niet van plan FvD met de jaren ´30 te vergelijken, maar het kwam wel spontaan boven. Gelukkig heeft de fvd niet hetzelfde op zn geweten als de nazis, maar het verdacht maken van alles en iedereen (regering, universiteiten, schrijvers, journalisten, architecten) op basis van beweringen die gewoon niet waar zijn, het verheerlijken van de eigen cultuur en geschiedenis als de beste ooit en het bekritiseren daarvan als zelfhaat neerzetten, de medemens uit andere culturen neerzetten als totaal anders en niet passend bij onszelf zijn wel precies die dingen die de fascisten in de jaren ’30 ook deden. En Baudet – hij is historicus – weet dat ook. Ik zeg niet dat hij het daarom doet en ik weet niet of de fvd zich uiteindelijk ook als eenzelfde soort beest openbaart – ik hoop van harte van niet – maar ik vind het er wel echt op lijken.

Comments are closed.